Jak vytvořit PostScript: Obecná pravidla - Tipy a triky - Printing.cz - Tisk, pre-press a knihařské zpracování

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:

Soutěž

Sponzorem soutěže je:

IDIF

 

Kde se narodil známý fotograf František Drtikol?

V dnešní soutěži hrajeme o:



Tipy a triky

Jak vytvořit PostScript: Obecná pravidla

9. října 2001, 16.31 | Pokud máte problémy s tvorbou postscriptového souboru, nabízíme vám přehled zásad, co dělat a čeho se vyvarovat při jeho tvorbě.

Dokument

  • velikost stránky v dokumentu by měla odpovídat výslednému formátu po ořezu.
  • při vytváření grafického návrhu nezapomeňte definovat spadávku (bleed) a všechny objekty na kraji stránky umístit alespoň o 3 mm přes její okraj.
  • při ukládání do PostScriptu nezapomeňte na ořezové (Crop marks) a pasovací (Registration marks) značky, případně informace o čísle stránky a jménu separace (Page info)
  • nezapomeňte, že ručně vytvářené ořezové / pasovací značky obarvit barvou Registration (registrační), která bude separována do všech výtažků.

Fonty a text

  • formát fontů: používejte kvalitní a vyzkoušené fonty, nejlépe Type1, moderní aplikace a výstupní zařízení nebudou mít problémy ani s písmy OpenType a TrueType
  • nejspolehlivější lokalizovaná písma jsou z těchto sad: URW OpenWorks, Adobe TypeLibrary (lokalizace od fy Macron), Střešovická písmolijna
  • vyvarujte se fontů lokalizovaných firmou DTP studio dodávaných na CD Písma, loga, symboly a s CorelDraw
  • nově získané písmovyzkoušejte před rutinním použitím v celém řetězci používaných programů a výstupních zařízení – zkušebně vytiskněte celou znakovou sadu
  • nepoužívejte na MacOS fonty pojmenované podle měst(Chicago, Geneva, New York...) – jsou to písma pro obrazovku nevhodná pro osvit
  • nepoužívejte aplikací generované styly písem– pokud písmová rodina neobsahuje příslušný řez, raději zvolte jinou alternativu, platí i pro Outline styl generovaný v QXP
  • neobarvujte text pod 10 bodů barvou složenou z více než 2 výtažků – nepřesnost pasování může výsledek úplně znehodnotit

Barvy

  • ujasněte si počet barevpoužitých při tisku zakázky
  • CMYK (tisk 4 výtažkovými barvami): dokument neobsahuje další přímé barvy, všechny definice barev jsou definovány ve CMYK a všechny barevné bitmapové obrázky jsou také ve CMYK
  • tisk přímými barvami:v dokumentu je správný počet přímých barev, definované názvy barev neobsahují znaky s diakritikou nebo mezeru; myslete na soutisk – u přímých barev je správný trapping ještě důležitější než ve při tisku výtažkovými barvami; u přímé barvy záleží jen na jejím pojmenování, nikoliv na definici – jméno barvy musí být ve všech dokumentech stejné!; pokud možno vybírejte barvy ze vzorníku Pantone: C na konci znamená Coated (tisk na leský papír) U znamená barvu pro běžný ofsetový papír (Uncoated)

Obrazová data

  • obrazová data ukládejte pouze v těchto barevných prostorech: Black&White (perovka) grayscale (stupně šedi) CMYK duotone (duplex atd.)
  • ostatní barevné prostory (RGB či LAB) bez nasazení CMS nezaručují barevnou správnost či bary zcela degradují (Indexované barvy).
  • používejte pouze tyto formáty souborů: TIFF, EPS, DCS (pouze separovaný)
  • nikdy pro tisk nepoužívejte obrazové soubory v těchto formátech: GIF, PNG, JPG*, RAW, BMP, PCX
  • obrazové soubory nezačleňujte do dokumentu, použijte jen připojení (link, vazba)
  • zkontrolujte, že všechny obrazové soubory jsou v momentě vytváření PostScript souboru připojeny

Perovky

  • ukládejte jako TIFF nebo EPS
  • rozlišení zvolte mezi 800 dpi až 1200 dpi

Duplexy

  • ukládejte jako EPS z Photoshop 5.02 a vyšší (ve verzi 5.0 je chyba a můžete mít problémy duplexy vytisknout)
  • při separaci nezapomeňte nastavit odlišně úhly barev

Stupně šedi (grayscale, autky)

  • ukládejte jako TIFF (ev. EPS)
  • správná tonalita obrazu – nejsvětlejší část by neměla mít méně než 3 % a v nejtmavších oblastech by mělo být max. 95 %; u tisku na novinový papír mohou být tyto hodnoty i 5 % resp. 80 %
  • v QXP by rámeček s TIFF obrázkem neměl mít nastavenou výplň na None, rámeček vždy vybarvěte, abyste předešli posteriaci na kraji obrázku

Barevné (CMYK) obrazy

  • uložte jako TIFF, EPS používejte při práci s ořezovými cestami
  • nastavte si v Photoshpu správné max. krytí barvou – pro velmi kvalitní tisk na křídu by neměl být součet všech výtažku vyšší než 320 %; u novinového tisku to může být 220 % i méně
  • při ukládání do EPS nikdy nezapínejte Include Transfer Function a PostScript Colour Management (nezapomeňte zkontrolovat u dodaných souborů – zejména v USA je ukládání Transfer Function běžným zvykem!)
  • optimální rozlišení je zhruba dvojnásobkem hustoty tiskového rastru; v případě, že je na obrázku drobný text, rozlišení klidně zvyšte – znaky budou ostřejší

Zvětšení/zmenšení

  • připojené obrazy používejte v layoutových aplikací optimálně v poměru 1:1(100 %).
  • zvětšenío více než 30 % vede u naprosté většiny obrazů k viditelné posterizaci (zubatosti či rozmáznutí).
  • přílišné zmenšování(zvláště u stránek obsahujících mnoho obrazů) vede k neúměrnému zvětšení PostScriptového souboru a tudíž se prodlužuje doba jeho vytváření, nahrání na přenosné médium a následně i osvitu
  • příliš zmenšované obrazy ztrácejí kontrast a ostrost

Vektorové ilustrace

  • vždy ukládejte jako EPS(i když některé aplikace importují nativní formáty jako AI nebo CDR, stejně použijte EPS)
  • nezapomeňte správně definovat barvy– povolené jsou jen CMYK nebo přímé barvy
  • pokud vytváříte ilustrace v Adobe Illustratoru ve verzi nižší než 8, převeďte všechna použitá písma na Obrysy (Convert to outlines) před uložením do Illustrator EPS formátu. Ve verzi 8 a vyšší při ukládání zvolte Začlenit písma do dokumentu.

Pojmenování

  • vyvarujte se nazývání dokumentů s použitím českých znaků či symbolů(např. *,# atd.) V názvech souborů používejte pouze tyto znaky: "a–z", "A–Z", "0–9" "-" (spojovník) "_" (podtržítko) a "." (tečka)
  • použitím nestandardních znaků můžete zbytečně omezit použití některých pokročilých funkcí výstupního systému, jako např. OPI serveru.

Vytváření souboru PostScript

  • pro vyváření postcriptů používejte raději pouze programy jako QuarkXpress, AdobePageMaker či Adobe InDesign; tyto aplikace obsahují všechny potřebné funkce k nastavení a vytvoření funkčního postscritptového souboru
  • data z jiných aplikací vyexportujte do standardního formátu (EPS či TIFF) a vložte do některé z výše uvedených aplikací.
  • na platformě Win95/98 a WinNT používejte ovladač od firmy Adobe – AdobePS Driver, který vytváří nejkvalitnější postscriptový kód. Jejich poslední verze naleznete zde
  • na platformě MacOS používejte ovladač, který umožňuje vytvořit Virtual Printer, tedy Apple LaserWriter 8. 6. 5 a vyšší, nebo AdobePS Driver 8.7.2; použití těchto ovladačů zaručuje vytvoření postscriptového kódu zpracovatelného na širokém spektru výstupních zařízení.
  • při vytváření postscriptového souboru nezapomeňte správně nastavit verzi jazyka PostScript(nejlépe PostScript 3), zapnout Začleňování všech písem do PS (dowload all fonts).
  • nastavte správně PPD soubor: Distiller5.ppd nebo PPD soubor osvitové jednotky.

Příště si povíme, jak konkrétně nastavit ovladač AdobePS pro Windows.

Tématické zařazení:

 » Články  » Tipy a triky  

 » Články  » Novinky v polygrafii  

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: