CINEMA 4D R17, nová verze obecně a nástroje křivek podrobně - Články - Printing.cz - Tisk, pre-press a knihařské zpracování

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:

Soutěž

Sponzorem soutěže je:

IDIF

 

Odkud pochází fotografka Anne Erhard?

V dnešní soutěži hrajeme o:



Články

CINEMA 4D R17, nová verze obecně a nástroje křivek podrobně

Cinema 4D

7. září 2015, 15.02 | Maxon ohlásil, jako každý rok na akci Siggraph, novou verzi své vlajkové lodi. A jako každý rok se ihned vynořilo množství dotazů, hodnocení a občas i fám, které se touto verzí zaobírají.

Samozřejmě se také přidáme, musíme si přeci novinky představit a připravit se na okamžik, kdy se tato verze objeví na našem HDD.

 

Asi nikdy v minulosti nebyl šum okolo uvedení nové verze tak rozporuplný, jako v tomto případě. Musím přiznat, že mnoha případech pisatelům rozumím, protože jsem si prošel poměrně podobným názorovým vývojem. Snad mohu svou vlastní zkušenost popsat....


https://www.youtube.com/watch?v=KPJykVGXihA

Před dvěma měsíci jsem se v Praze sešel se svým kolegou a myslím že mohu říci poměrně dobrým „přítelem ve zbrani", Marijnem Raveanem a jeho nastávající. Byli zde na řekněme předsvatební cestě a strávili jsme spolu docela příjemný den.

Ale k věci. Před ještě delší dobou jsme se v rámci testování beta verze aplikace optal Marijna, co si o tom všem myslí. Že mi nepřijde, že by CINEMA 4D R17 nabízela něco navíc, co by mělo uživatele přesvědčit k aktualizaci. Odvětil mi že ano. Že R16 pro něj neměla kouzlo (nesouhlasím), ale že R17 je pro něj osobně skvělá verze.

http://www.raeven.be/

Přiznávám, že jsem jeho názor nesdílel. Odvětil jsem tím, že přeci systém záběrů (Take) není pro běžnou masu uživatelů až tak přínosný a že další novinky jsou poměrně malé a navíc úzké ve spektru svého užití (kupříkladu grafický editor trackování pohybu kamery). S tím souhlasil, ale jen dílčím způsobem. Že ve výsledku poměrně rád používá tracking v CINEMĚ 4D, že je v tomto směru editor stop perfektní (což on ve výsledku vážně je) a že Take mu zásadně zjednodušuje život v mnoha ohledech. Že je pro něj nedocenitelný, ale že chápe, že novic z basic školení asi o Take nezavadí....

O tom skutečně nová verze je. Je o produkčním využití aplikace, nikoliv o dramatických novinkách. Na ty si skutečně bohužel musíme počkat, to čekání ale může, když ji dáte šanci, R17 značně zpříjemnit...



Hrubý výčet úvodem
Než se vrhneme na jednotlivá témata, myslím že k věci patří seznam základních novinek, které nová verze přináší. Nikoliv všech, protože drobných změn v systému opravdu mnoho, ale řekněme těch hlavních.

Pluginy
Začínat pluginy není možná úplně korektní, ale na jejich vývoji se většinou dílčím způsobem podílel i samotný Maxon a probíhalo i vnitřní testování těchto nástrojů, tedy do této verze - respektive jejího vývojového cyklu, to jednoznačně patří.

Ještě pro zpřesnění. Nejedná se o pluginy v pravém smyslu slova. Jedná se o přemostění. O systémové nástroje které nám zpřístupňují další technologie třetích výrobců:

1) Integrace Houdini (SideFX)

Integrace Houdini do CINEMY 4D? Pokročilí uživatelé se často ptali na různá řešení částic, fluidních efektů a podobně. Pokud je jisté řešení v daném segmentu skutečně ultimativní, je to právě Houdini (mimochodem také značně aktualizované zejména v oblasti modelování). Houdini je nedestruktivní uzlový systém pro tvorbu takřka jakékoliv dynamické simulace (ale nejenom té), kterou si můžete představit. Připravené přemostění je skutečným přemostěním. Nikoliv jen pouhým importním/exportním nástrojem. To co děláme v Houdini se projevuje v CINEMĚ 4D. Jedná se tedy o jakousi „transfuzi" zcela nových možností.

http://www.vimeo.com/135727591

Více o zmíněné integraci:

http://www.maxon.net/products/houdini-integration/overview.html

Více o Houdini:

http://www.sidefx.com/

Poznámka: v případě že by vás Houdini zaujalo, podrobně si prozkoumejte verzi Indie. Ta je totiž pro uživatele s příjmem nižším než 100.000 USD, tedy fakticky pro všechny fyzické osoby a tím pádem cenově velmi přijatelná.... V případě volby Engine se jedná o Houdini, ale bez GUI, tedy nelze v tomto systému tvořit.

2) Arnold render

Arnold render je ultimativní produkční renderovací řešení (založené na principu MonteCarlo), vyvíjené společností Solid Angle. Jakkoliv je plugin vyvíjen nezávisle, ve výsledku je akvizicí kterou lze označit jako stěžejní. Arnold je totiž skutečně výjimečný fenomén, který mimo jiné navrací aplikaci technologie již dlouho zapomenuté. Míněn je tím systém materiálu editovatelný skrze rozhraní Xpresso. Pamatujete finalRender? Tak uzlová editace materiálu je zpět a to ve vynikající formě.

Navíc sestoupil Arnold svou licenční politikou „mezi lid" a nabízí ceny dříve nevídané. Tedy cena rendereru je nyní srovnatelný s ostatními řešeními a dostupná pro víceméně jakéhokoliv uživatele (stále je cena mírně vyšší, ale nikoliv závratně jako dříve).

http://www.vimeo.com/122418849

http://www.vimeo.com/134957666

Více o aplikaci:

http://www.solidangle.com/home/

Více o pluginu:

http://www.solidangle.com/news/press-release-c4dtoa-1.0

3) Substance designer

Že jste nikdy o Substance designeru neslyšeli? Pokud tomu skutečně tak je vězte, že je to aplikace poslední dobou zmiňovaná ve všech pádech. Ale nejenom Substance Designer, i ostatní navázané aplikace (pro mne osobně hlavně Substance Painter), které do stáje společnosti Allegorithmic SAS patří. Už jste blíže? Pamatujete MapZone? Nástroj pro generování textur na pomocí uzlů? Tak designer je podstatně dále, je to nástroj pro generické texturování, zapékání a tvorbu komplexních materiálů.

Substance je dnes napojen na množství různých aplikací, dnes i na CINEMU 4D. V čem toto napojení spočívá? V tom, že tvorbu stále generujeme (dynamicky) v Designeru, CINEMA 4D vše opět dynamicky přebírá. CINEMA 4D tak dostává vynikající generátor textur a pečící nástroj v jednom. Nástroj, který zapéká všechny představitelné typy textur a fakticky realtime (ve srovnání se CINEMOU 4D).

https://www.youtube.com/watch?v=OcYAHrGhWB8

Více zde:

https://www.allegorithmic.com/products/substance-designer

Vazba na CINEMU 4D

https://www.allegorithmic.com/substance-cinema4d

https://www.youtube.com/watch?v=CCMlnLeYL1E

4) NextLimit RealFlow

RealFlow je posledním zásadním pluginem tohoto cyklu. Ale RealFlow už určitě znáte. RealFlow je ultimativní systém pro simulaci tekutin a fluidů. Jestliže je Houdini univerzál, RealFlow je speciálně založená aplikace, která ale dnes již má podstatně širší možnosti než dříve.

http://www.vimeo.com/136107062

Více zde:

http://www.realflow.com/

Popis propojení na CINEMU 4D

http://support.nextlimit.com/display/rf2014docs/Cinema+4D

Novinky CINEMY 4D

Po uvedení CINEMY 4D R17 se strhla bouře. Podle mého částečně (ale po pravdě, ne zcela) neoprávněná. Hlavní novinky si uveďme seznamem (prozatím bez dělení podle verzí):

1) systém záběru (Take), systém pro tvorbu render layers a různých variant scény uvnitř jedné scény. Podstatné však je využití pro render layers. Tedy pro různé výstupy, které následně můžeme komponovat v kompoziční aplikaci.

2) možnost potlačení materiálů ve scéně - tedy globálního (či částečného) nahrazení materiálů jedním materiálem - vynikající systém pro render layers a nebo také pro ladění osvětlení ve scéně, která je jinak již zatížená množstvím složitějších povrchů.

3) nový správce pro analýzu a kontrolu stop trackingu pohybu kamery

4) nový systém nastavení barvy - množství různých režimů a systémů

5) nástroj pro redukci deformace čočky (včetně filtru), využití navazuje jak v případě kalibrace kamery podle statického obrazu, tak v případě trackování kamery.

6) zcela přepracovaný systém tvorby křivek včetně nových pokročilých a velmi silných nástrojů odpovídajících nástrojům sculptingu

7) přepracovaný systém Bool operací křivek

8) vylepšení některých drobností v případě polygonového pera, analýzy modelu a další

9) shadery Variace a Vzorec

10) nový systém práce s křivkami animačních stop

11) Eulerovský filter animací

12) nové předvolby časové osy

13) vylepšený posuvník - powerslider

14) vylepšené některé nástroje sculptingu (Guma, Uchopit, Zploštění, Šablona, Symetrie, Maska a další...)

15) vylepšený a zásadně obohacený objekt Metaball

16) totálně přepracovaný export import formátu OBJ (konečně!)

17) import formátu Sketchup

18) vylepšený Team Render

19) razantně aktualizovaná knihovna Content Browser včetně generátoru nábytku (skříní), množství skutečně high end objektů pro tvorbu interiérů a mnoho, mnoho dalšího.

Hrubý seznam máme za sebou. Podívejme se ale ještě na první oblast razantních změn, kterou verze nabízí.

 

V oblasti modelingu proběhla jedna opravdu zásadní změna. Křivky se změnily jako nikdy předtím. Jejich tvorbu zastupují formálně jen čtyři nové nástroje, jejich možnosti sou ale daleko širší než vše, co jsme měli k dispozici kdykoliv předtím. Tvorba a práce s křivkami je nyní jednoduše ultimativní!

 

Čím více zkoumám CINEMU 4D R17 a hlavně se s ní sžívám zjišťuji, že množství kritiky které se po jejím uvedení na hlavy tvůrců snesla je jednoduše neodůvodněná. Souhlasím s tím, že se nejedná o největší release historie. Určitě ne. Ale užitečnou verzí jednoduše je a jsou oblasti, ve kterých se jedná o skutečnou revoluci. Křivky takovou oblastí určitě jsou. Nabízí čtyři nové nástroje a množství nástrojů pro pokročilé bool operace.

 

Hlavně zmíněné čtyři nástroje pro editaci jsou neuvěřitelně komplexní. Zejména Vyhlazení je něčím, co jinde nepoznáte. Jediné co bych tomuto nástroji rád vytkl je jeho název. Proč vyhlazení? Není přeci vyhlazením. Je designérovou brašnou, toolboxem, magickým štětcem, prostě něčím mnohem víc než jen vyhlazením. Tím je také. Ale také tažením, spirálou, náhodností, zploštěním, náhodností a nebo projekcí. A nebo vším tím dohromady a pokaždé jinak!

 

A nebo Oblouk křivky. Dodnes byla adaptivní úprava různých oblouků velmi náročnou úlohou. S R17 je něčím, nad čím strávíte maximálně pár vteřin a budete mít stále perfektní kontrolu nad tvarem křivky.

 

Abych vše popsal, použil jsem jako vždy video. A je dlouhé 20 minut a nudit se u něj určitě nebudete. Ať jste technik, architekt, malíř, designér a nebo třeba tatér! hrající si s 3D, nové nástroje křivek jsou něčím co vám vezme dech.

A příště křivky ještě jednou. Bool operace...


http://www.vimeo.com/138190326

 

 

 

Tématické zařazení:

 » Články  

Poslat článek

Nyní máte možnost poslat odkaz článku svým přátelům:

Váš e-mail:

(Není povinný)

E-mail adresáta:

Odkaz článku:

Vzkaz:

Kontrola:

Do spodního pole opište z obrázku 5 znaků:

Kód pro ověření

 

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: